KulturaSpołeczeństwoWiadomości

Kultowy węgierski napój powraca na rynek

Ponad 3 lata temu na pierwszym profilu FB Prosto z Budapesztu (zostało zhakowane), zrobiłam wpis poświęcony Traubisodzie, węgierskiej królowej napojów bezalkoholowych.

Jak na Węgry przystało, wpis przepełniony nostalgią, że to se już ne wrati, przeszło, przeminęło, jak lata młodości. Smak tego napoju na zawsze pozostanie w pamięci tych, którzy choć raz go spróbowali. 

𝗪ę𝗴𝗶𝗲𝗿𝘀𝗸𝗶𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗱𝘂𝗸𝘁𝘆 𝘀𝗽𝗼ż𝘆𝘄𝗰𝘇𝗲, 14 stycznia 2022

Nie, to nie będzie wpis o ostatniej decyzji węgierskiego rządu, by ceny 6 produktów spożywczych od 1 lutego utrzymać na tym samym poziomie co 15 października. To nie będzie o białym cukrze, mące białej, piersiach z kurczaka, udźcu wieprzowym, oleju słonecznikowym, ani też o mleku 2,8 procentowy. To jest wpis o węgierskiej Coca Coli czyli Traubisoda.

Traubisoda została wprowadzona na węgierski rynek w czasach gulaszowego komunizmu w roku 1971 jako napój zrobiony z koncentratu moszczu winnego. Od razu została królową bezalkoholowych napojów węgierskich, podbijając serca także mieszkańców Chorwacji i Austrii, gdyż właśnie do tych krajów była eksportowana. Traubisoda to także królowa węgierskiej reklamy. Dziś niestety już zdetronizowana. Kto pamięta jej smak?

Kultowe węgierskie napoje Traubisoda
Zdjęcie reklamowe Traubisody, kultowego węgierskiego napoju Zdjęcie: József Tóth Füles, węgierski karykaturzysta,artysta fotograf, jeden z najsłynniejszych węgierskich fotografów reklam

A tu proszę, niespodzianka, Traubisoda będzie znów dostępna w węgierskich sklepach. I to na dodatek w 3 różnych smakach: tradycyjnym winogronowym, w wersji  bez cukru i z moszczu z ciemnych winogron. 

 ⁕ ⁕ ⁕

Ubawił mnie wpis sprzed trzech lat, bo niby trochę czasu minęło, ale ręczne sterowanie cenami podstawowych produktów spożywczych wciąż na czasie.

Ministerstwo Rolnictwa podało do wiadomości, że na początku 2025 r. firma Márka Üdítőgyártó Kft. (100% kapitału węgierskiego), nabyła prawa do produkcji i dystrybucji Traubisody. Także surowce do produkcji Traubisody będą pochodzić wyłącznie od krajowych dostawców. Jak mówi Tibor Pécskövi, właściciel i dyrektor zarządzający Márka Üdítőitalgyártó Kft., strategią rodzinnej firmy jest integracja jak największej liczby węgierskich marek. Dlatego ich głównym celem było ponowne wprowadzenie na rynek kolejnej tradycyjnej węgierskiej marki napojów bezalkoholowych po Márka i Gyöngy.

Spółka Márka Üdítőgyártó jest drugim największym graczem na rynku napojów bezalkoholowych na Węgrzech. Obecnie produkuje 290 milionów butelek rocznie i zatrudnia 174 osoby. 

00:00
00:00